Fagforum Potet vil beholde potet i "5 om dagen"

26. juli 2010t , Borghild Glorvigen

Fagforum Potet ønsker ikke at potet skal fjernes fra lista over "5 om dagen", slik Nasjonalt råd for ernæring har foreslått. Potet har gjennom århundrer bidratt til god folkehelse. Å ta bort poteter fra kostholdsanbefalingen gir en svært dårlig signaleffekt, og vil gi ytterligere reduksjon i forbruket av matpoteter. Dette vil også bidra til økt forbruk av pasta og ris som erstatning for potet.

Potet er en av våre mest komplette næringsmidler i forhold til næringsinnhold. Det er svært lite sannsynlig at økende omfang av livsstilssykdommer skyldes høyt bruk av poteter i kostholdet.

En ny undersøkelse fra det danske markedsanalyseinstituttet GfK viser tvert i mot at storforbrukere av poteter ofte har lav BMI (http://www.brugknolden.dk/pressemeddelse_sundhed.doc).

Samme referanse gjengir også en kostholdsundersøkelse for barn i alderen 4 til 14 år som viser at kaliuminntaket lett blir for lavt hos barn som ikke spiser poteter. Måltidsforsøk har også vist at poteter er den av matvarene som metter best (http://www.brugknolden.dk/).

Potetens Glykemiske indeks (GI) er et viktig argument som brukes mot potetens sunnhet. Selv om potetens GI kan være relativt høy, er potetens glykemiske belastning som regel moderat. Denne tar hensyn til potetens lave energitetthet (Lynch et al 2007).  

Les Innspill fra Fagforum Potet til Nasjonalt råd for ernæring.

Les mer om "5 om dagen" hos Bioforsk.

Les utkast til rapport hos Nasjonalt råd for ernæring (Helsedirektoratet).

Les mer om næringsinnholdet i potet hos Merpotatisnu

Oppslag om å fjerne potet fra "5 om dagen" hos:

Bedre Puls, NRK, Norsk landbruk, Bioforsk, Sunnhet (blogg),  

 

 
 

Kommentarer

Ingen kommentarer